Programma
maandag 7 november 2016
Tijd: 15.00
Locatie: Van Swinderen Huys
maandag 7 november 2016
De doorbraak van de moderne kunst in China: Nieuw realisme en avant-garde in de ‘80-er en ’90-er jaren
Cees Hendrikse.

China maakt in veel opzichten een opzienbarende tijd door. Ook op het gebied van de beeldende kunst. Na de dood van Mao Zedong aan het einde van de Culturele Revolutie (1976) konden binnen de kunst nieuwe bewegingen van de grond komen. Er ontstaat een woelige periode met veel stromingen. Ook verlaten veel kunstenaars hun land vanwege gebrek aan creatieve vrijheid in eigen het land. Het bloedige ingrijpen op het Plein van de Hemelse Vrede (Beijing 1989) markeert het begin van een nieuwe generatie kunstenaars met hun eigen kijk op de economische en sociale ontwikkelingen in China. Er zijn drie stromingen te onderscheiden: het Cynisch Realisme, de Political Pop en de Kitsch Art. De lezing zal inzicht geven in de ontwikkeling van de kunst in China in historisch perspectief en tegen de achtergrond van de maatschappelijke, sociale en culturele ontwikkelingen.

Cees Hendrikse (1944) studeerde Bedrijfseconomie en Rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen en is voormalig directeur Personeel & Organisatie van de N.V. Nederlandse Gasunie, Groningen. In de 60-er jaren wordt zijn belangstelling gewekt voor hedendaagse beeldende kunst en begint te verzamelen. Vanuit Gasunie was hij nauw betrokken bij de bouw van het nieuwe Groninger Museum en is hij de oprichter van de kunstcommissie bij dit bedrijf. Hij was lid van het hoofdbestuur van het Prins Bernhard Cultuurfonds en uit dien hoofde voorzitter van de Wertheimer Stichting ter bevordering van de Nederlandse Fotografie en lid van de European Cultural Foundation. Vanaf het einde van de jaren ’90 werd zijn belangstelling gewekt voor de Chinese avant-garde kunst. Hij maakte vele reizen naar China en de curatoren, verzamelaars en studio’s van kunstenaars aldaar.  Hij was curator van de tentoonstelling “Xianfeng!, Beeldhouwkunst van de Chinese avant-garde”, in het Museum Beelden aan Zee in 2005.  Als gastcurator van het Groninger Museum stelde hij in 2008 de tentoonstelling “Tekens aan de wand” samen die een overzicht geeft van het ontstaan van de Chinese moderne kunst in de ’80er en ’90-er jaren van de vorige eeuw.  Cees Hendrikse is voorts lid van het “Asian Pacific Acquisition Committee” en het “Russian and East European Acquisition Committee” van de Tate Modern in Londen en heeft zitting in de Board of Trustees van het Museum Beelden aan Zee in Scheveningen.

.