Programma
maandag 13 januari 2025
Tijd: 15.00
Locatie: House of Connections
maandag 13 januari 2025
Maatschappelijke kosten en baten van “links overal voorrang”
Jan Oosterhaven

De basisregel voor voorrang in het verkeer is Rechts Voorrang (RV). Op deze basisregel zijn echter veel uitzonderingen. Zo krijgt d.m.v. haaientanden en voorrangsborden op bijna alle rotondes het verkeer van Links Voorrang (LV). Op voorrangswegen heeft het verkeer van links ook voorrang op dat van rechts op de secondaire weg; weer d.m.v. haaientanden en voorrangs­borden. Ook het verkeer op snelwegen heeft voorrang op invoegend verkeer van rechts. Tenslotte krijgt op kruisingen met stoplichten het verkeer van links voorrang op dat van rechts, als het stoplicht voor hen op groen staat.

Waarom zijn er eigenlijk zo veel uitzonderingen op de basisregel RV? Het antwoord is simpel. Bij al die uitzonderingen zorgt LV voor een betere doorstroming van het verkeer en/of zorgt LV voor een grotere verkeersveiligheid. Dat doet de vraag rijzen waarom we de basisregel RV niet veranderen in LV. Dat zou een heleboel haaientanden en voorrangsborden overbodig maken en ook veel stoplichten.

 

Jan Oosterhaven (1945) was hoogleraar regionale – en vervoerseconomie aan de Rijks­universiteit Groningen (RUG). In 1998-1999 was hij als senior adviseur tevens verbonden aan TNO en in 1985-86 als ‘visiting professor’ aan de Universiteit van Californië te Los Angeles (UCLA). Hij promoveerde in 1981 aan de RUG en studeerde in 1969 af als econometrist aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Hij heeft een kleine 300 artikelen, boeken en rapporten gepubliceerd, o.a. over grote infrastructuur­projecten, ruimtelijk economisch beleid, regionale arbeidsmarkt­modellen en input-output analyse.

 

EEn uitgebreidere versie van de lezing vindt u in de volgende tekst: Waarom geen LV

.