In deze cursus , voorbereid door dezelfde groep, die de cursussen “Bewustzijn in wording” (2010) en “Toekomst van de mensheid” (2011) samenstelde, wordt de vraag gesteld naar het hoe en wanneer van het ontstaan van taal. Jullie spreken niet dezelfde taal! Jullie instincten zijn niet dezelfde … Daarmee hebben jullie een groot probleem. Dit schreef […]
Over de Verlichting bestaat het cliche van een rationalistische en modernistische beweging. Dit cliche speelt in de hedendaagse discussie over de Verlichting een belangrijke rol. Dit college wil laten zien dot de philosophes baanbrekende ideeen hadden, moor overigens de status quo van het Ancien Regime aanvaardden. Oat wil zeggen dot zij streefden naar hervormingen binnen […]
In deze cursus, een vervolg op de HOVO-cursus ‘Bewustzijn in wording (1)’ in 2009, wordt de vraag gesteld hoe de mens en dus het menselijk bewustzijn zich in de komende eeuwen zou kunnen ontwikkelen. Wie de afgelopen 50 jaar overziet, kan alleen maar vaststellen dat er sprake is van een exponentiele groei van technologie: de […]
Crises zijn (haast) van alle tijden. Maar de huidige financiele en economische crisis is de grootste sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. Ongekende hoeveelheden geld zijn in rook opgegaan, mensen raakten en raken hun baan en soms ook hun huis kwijt; kortom een groat maatschappelijk drama. . In deze cursus zal worden geprobeerd […]
Wie regelmatig wetenschappelijke rubrieken in grote dag- of weekbladen leest, komt voortdurend artikelen tegen die gaan over het verband tussen menselijk of dierlijk gedrag en hersenen. Steeds warden kleine stukjes van de legpuzzel, hoe hersenen werken, gevonden en in verband gebracht met gedrag, geheugen, bewustzijn en soms met hogere menselijke eigenschappen. . In deze tweede […]
In de voorgaande Capita Selecta cursussen onderzochten we hoe al ons kennen een belichaamd kennen is (2006), vervolgens hoe ons belichaamde brein steeds in interactie is met onze leefwereld, tekens ontwikkelt en betekenis schept in het voortdurende cognitieve proces dat we cultuur noemen (2007), en daarna hoe de bijzondere creativiteit van onze cognitieve vermogens tot […]
Een multidisciplinaire kijk op het wonder van de mogelijkheid om van onszelf en de wereld bewust te worden. Wijsheid kan niet onderwezen worden. We moeten haar zelf ontdekken op een reis die niemand voor ons kan ondernemen, in een poging die geen mens ons kan besparen. De bouw van ons brein, deze fantastische informatieverwerkende machine, […]
Wie regelmatig wetenschappelijke rubrieken in grote dag- of weekbladen leest, komt voortdurend artikelen tegen die gaan over het verband tussen menselijk of dierlijk gedrag en hersenen. Steeds warden kleine stukjes van de legpuzzel, hoe hersenen werken, gevonden en in verband gebracht met gedrag, geheugen, bewustzijn en soms met hogere menselijke eigenschappen. . In deze cursus […]
In “Cognitie in kunst en wetensehap” willen we, vanuit verschillende disciplines, de dichotomie die verondersteld wordt te bestaan tussen kunst en wetenschap ter discussie stellen. Dit zal gebeuren door in zowel kunst als wetenschap het experiment centraal te stellen. Bij zowel kunst als wetenschap komt het creatieve proces tot stand door een interactie met de […]